60 - 300 perc 2 - 6 fő 10 + Történelmi háttér Történetünk 1301-ben veszi kezdetét. A Magyar Királyság fölött sötét felhők gyülekeznek. Az Árpád-ház utolsó királya, III. András valószínűleg mérgezés áldozata lett, de hatalma már amúgy is csupán jelképes volt legendás őseihez képest. A valódi erő a tartományurak kezében összpontosul, akik igazi kiskirályokként kormányoznak saját területeiken. Független külpolitikát folytatnak, egymás ellen is hadat viselnek, ha érdekeik úgy kívánják, és döntéseikbe már nincsen beleszólása a központi vezetésnek. Formálisan ugyan nem, de gyakorlatilag az ország több részre szakadt. Ebben a vérzivataros évtizedben zajlik a játék, amelynek a királyi korona megszerzése a célja, és erre 8 vagy 12 év áll rendelkezésre: 1312-ben a rozgonyi csatában aratott diadallal Károly Róbert véglegesen megszilárdítja hatalmát. Addig azonban a tartományurakat megtestesítő játékosoknak lehetőségük van olyan hatalmi befolyásra szert tenni, amivel jogos igényt formálhatnak a magyar trónra. Ha ezen időtartamon belül valaki akkora erőre tesz szert, amellyel centralizálja az országot, a magyar rendek a fejére teszik a Szent Koronát. A játékot többféleképpen lehet megnyerni, amiben a csaták mellett a jó stratégiának és a diplomácia fortélyainak is kiemelkedő szerepe lesz. A rövid játék maximum 8, a hosszú legfeljebb 12 körig tart, és az lesz a győztes, aki elfoglal 3 vagy 4 önálló országrészt vagy a játékosok száma szerint meghatározott várat, vagy sikerül valamennyi játékostársának tartományurát legyőznie, vagy tisztségviselő választáson megszerzi mindhárom elnyerhető tisztséget. Kinek ajánljuk ezt a játékot? Elsősorban a stratégiai játékok kedvelőinek, azoknak is, akik most ismerkednek ezekkel a játékokkal, de azoknak is, akik szeretnének jobban elmerülni a részletekben. Ezért van kétféle játékmód: alap és haladó. Ezenkívül mindenkinek ajánljuk, akiket érdekel a történelem, és leginkább azoknak, akiket a középkor véres intrikái és kegyetlen valósága elvarázsol. Ha szeretetitek a Rizikót, a Trónok harcát, a Britanniát, a Diplomacyt, vagy bármelyik hasonló stratégiai játékot, akkor nem fogtok csalódni a Kard és Koronában sem. Tényleg olyan lett, mint egy középkori pergamen, a korszak hangulatához tökéletesen passzol. A tábla minősége pedig magáért beszél, már a tapintása is élményszámba megy. Nem csupán a külcsín változott, de rengeteg teszt alapján jutottunk arra a felismerésre, hogy a középső, királyi országrész határait módosítni kell. Most már 4 várat hódíthatunk meg a haladó változatban ezen a területen: Szolnokot, Váradot, Szécsényt és Dombóvárt, így még komolyabb küzdelem fog kibontakozni középen. 6 darab egyedi 3D figurát tartalmaz minden doboz! Csák Máté, Kőszegi Henrik, Borsa Kopasz és a többiek testi valójukban is megjelennek a játékban, akár ki is lehet majd festeni őket. Nem csupán formailag újultak meg a hadurak, de a játékszabályban pontosítottuk és egyszerűsítettük a szerepüket: a testőrségüktől kísérve önálló seregnek fognak számítani, akik a lovasokhoz hasonlóan dupla életponttal rendelkeznek - két találat szükséges a legyőzésükhöz -, de velük ellentétben sebesülten is folytatják a harcot. Még nagyobb változást jelent, hogy ha elbuknak a csatamezőn, akkor sem esik ki az őt irányító játékos, hanem maradék seregei élén az örökösök veszik át a megmaradt tartomány irányítását. Olyan elemek, amelyek korábban egyáltalán nem szerepeltek a játékban. Várak persze eddig is voltak, de mostantól rajtunk fog állni, hogy hová építünk várat, és minden egyes várral közelebb kerülünk a játék megnyeréséhez. A palánkvárak kevesebb pénzbe kerülnek és érdemes olyan helyszínre felépíteni, ahol azonnali támadásnak vannak kitéve, ezzel is erősítve a védelmünket. A kolostorok az egyház fontos szerepét mutatják a XIV. század eleji Magyar Királyságban, amelyik vármegyébe kolostort építünk, ott a következő körtől 2 dénárral több adót szedhetünk be. A 3. kiadásban már szimbólumok mutatják meg, hogy a dobással milyen egységet vehetünk le az ellenféltől. A nyílvesszővel csak íjászt, a keresztbe tett kard/nyílvesszővel gyalogost vagy íjászt, a lófejjel pedig lovast vagy bármilyen egységet. Ha a hadúr is részt vesz a csatában, akkor a zászló is elpusztítja bármelyik ellenséges hadat, egyébként nem talál. A kereszt pedig a papok különleges képességét mutatja: ha jelen vannak a csatában, akkor körönként egy saját egységet kereszt dobás esetén el tudnak szállítani a kolostorukba. A kétféle szín a kockák erejét mutatja meg: zölddel dobhatnak a gyalogosok és íjászok, az erősebb vörössel a lovagok vagy a különleges terepen - (palánk)várban, hegyen, mocsárban -védekező seregek. Teljesen megújultak, köszönhetően Pozsgay Gyula kivaló rajzainak, és mostantól formájukban is különböznek egymástól, hogy könnyebben azonosíthatóak legyenek a mozgásukat követően, amikor a hátukra fordítjuk őket. További újdonságot jelent, hogy a gyalogosokból és íjászokból 5-ös egységek is vannak, lovasokból 3-as csapatok, hogy nagyobb seregek mozgatása egyszerűsödjön. A papok új egységként kerülnek a játékba, harcértékük nincs, de be tudják szedni a vármegyékből önállóan is az adót, nem kell mellettük hadsereg állomásozzon. Ha a harcban nem is vesznek részt, gyógyító funkciójuk révén a sebesülteket el tudják látni a csatamezőkön, így érdemes lesz a sereggel tartaniuk. A karakterlapok: teljesen kicseréltük őket, amire nem csupán a sokkal látványosabb új design miatt volt szükség, de a szabályok is változtak. A seregek alapértékei maradtak, mint voltak, de a harcrendszer teljesen megújult az új kockáknak köszönhetően. Az érintett kiskirály története is elovasható rajtuk röviden összefoglalva. Az eseménykártyák: az új kiadásban 6 olyan kártya szerepel, amelyek korábban nem voltak: Külföldi segítség, Tűzvész, Égiháború, Tavaszi munkák, Pénzrontás és Lovaggá ütés. Rengeteg plusz lehetőséget és érdekes csavart hoznak a régebbiek mellé ezek az újítások.
Újdonságok
Videók
Galéria
Letöltések